SpellForce 3 Review

PC / RTS

De basis

SpellForce 3 is een realtime strategiespel (RTS) dat de basisformule RTS volgt: u bestuurt eenheden, bestelt hun vaardigheden om op bepaalde tijden te gebruiken, territoria te veroveren en basissen te bouwen. Het besturingsschema is de typische klassieke RTS-installatie: je kunt eenheden een voor een selecteren of in een groep door ze allemaal te slepen en te selecteren. Een rechterklik geeft aan waar ze naartoe moeten gaan en er zijn ook specifieke toetsaanslagen om specifieke orders uit te geven.

Verhaal en flow

Er zijn verschillende verhalen in de SpellForce 3-campagne. De versie die beschikbaar was ten tijde van deze review heette de Soul Harvest, waarbij een legeraanvoerder de nachtmerries probeert op te lossen van zijn mislukkingen uit het verleden in een steeds veranderend droomlandschap.

Je begint met het selecteren van je race, ofwel Vluchtelingen, Orks en Elven. Het menselijke ras is waarschijnlijk het meest gebalanceerd en heeft, naast het feit dat het de meest directe (naar mijn mening) is, waarschijnlijk de beste waar voor je geld uit alle toplaageenheden met badasses, zoals de Paladin. Orks zijn het meest agressief/fysiek van de races, voornamelijk gericht op melee-aanvallen, wat me enigszins deed denken aan de Orcs in Warcraft 3. Ze beginnen snel, dus als je snel wilt opladen, zijn dit waarschijnlijk de spelers voor jou. Elfen zijn meer defensief ingesteld en hebben natuurlijk effectieve langeafstandseenheden die op grote afstand veel schade kunnen aanrichten, maar last hebben van een gebrek aan solide high-endopties om kracht te zetten.

Je hebt de mogelijkheid om je personage vanaf de grond te maken, en niet alleen cosmetisch, hoewel je in staat bent om je geslacht en andere kenmerken te kiezen. Wat nog belangrijker is dat je de vaardigheden en attributen van je karakter kunt kiezen (behendigheid, kracht, wilskrachtintelligentie en grondwet). Er zijn verschillende vaardigheden met klassestructuren beschikbaar, maar als je alleen zin hebt om te beginnen, kun je een vooraf gemaakte les met een specifieke set selecteren, hoewel ik het niet zou aanraden. Het is allemaal vrij standaard, met je vaardigheden in herkenbare smaken (spreuken, aura's en passief) en als je bekend bent met RTS-games, ben je bij Spellforce 3 meteen thuis.

Als RTS heeft Spellforce 3 ook de gebruikelijke basisbouweraspecten. Je verzamelt middelen om gebouwen te verhogen en eenheden te maken die je dan gebruikt om te verkennen, vijandige bases aan te vallen of doelen te voltooien. Tijdens gevechten kun je eenheden snel basiscommando's geven, zoals volgen, aanvallen, verdedigen, enzovoort. In termen van het daadwerkelijk bouwen en verzamelen van bronnen heb je standaard RTS-medewerkers die middelen kunnen verzamelen uit hun "sector", maar als je middelen buiten je domein wilt verzamelen, moet je ze eerst overwinnen, waarna je een aantal nieuwe werknemers krijgt. Over het algemeen wordt dit bereikt door er gewoon een structuur in te bouwen, maar als een vijand het gebied bestuurt, moet je daar eerst vanaf komen.

Een ding dat ik op prijs stelde, was de mogelijkheid om op de spatiebalk te drukken tijdens tussenfilmpjes om er snel doorheen te spoelen, omdat de dialoog helaas een beetje kan slepen. De game kan erg traag aanvoelen door veel informatie aan de voorkant te laden, wat helaas genoeg is om ervoor te zorgen dat mensen die de vorige games niet hebben gespeeld, op snelheid zijn. Voor spelers die nieuw zijn in het RTS-genre (of degenen die het verhaal al weten of zich daar niet druk om maken) kan dit hun ervaring belemmeren en ervoor zorgen dat ze zich overweldigd voelen. Voeg daar een hoop sneltoetsen aan toe om direct van de vleermuis te leren voor snelle toegang tot Windows en commando's en een heleboel lezen, het kan allemaal een beetje tegen je aan blazen. Het zou leuk geweest zijn om dingen een beetje beter te hebben verkaveld.

Afhankelijk van je speelstijl en geduld, zou het ook leuk geweest zijn om een manier te hebben om de tijd in de campagne te versnellen. Soms kan het voelen alsof het voor eeuwig duurt om middelen te verzamelen en gebouwen en eenheden te bouwen. Dingen kunnen ook een beetje slepen terwijl je opbouwt wat je nodig hebt om verder te komen. Toegegeven, ik ben geen fervent fan van het genre, maar ik ben ermee bekend en ik ben gewend aan de RTS-spellen, nadat ik de klassiekers en een aantal van de meer recente aanbiedingen heb gespeeld, dus ik ben ervan overtuigd dat het soms vervelend kan lijken. Ik wou dat er een 2x versnellingsknop of iets dergelijks zou zijn geweest.

Iets anders dat veel naar voren kwam in het spel was het probleem dat eenheden werden gepakt en vastzaten op dingen op de kaart. Meerdere keren moest ik eenheden terugplaatsen en hen dan vertellen opnieuw te marcheren zodat ze om een andere eenheid of obstakel heen stapten, wat af en toe een probleem veroorzaakte in de strijd. De camerabeweging kan ook een beetje lastig zijn, omdat je het perspectief kunt verplaatsen met de pijltjestoetsen of door met je muis naar de rand van het scherm te slepen, wat me een beetje meester maakte, hoewel ik na een tijdje wel onder de knie kreeg.

Als je de campagne niet wilt spelen, zijn er ook schermutselachtige gevechten met een versus-modus, aangepaste regels en solo-gevechten. Je kunt aangepaste karakters maken die je kunt gebruiken om mee te spelen met vrienden of ze zelfs als huursoldaten te rekruteren in je eigen spellen, wat een leuk detail was dat ik behoorlijk cool vond.

Graphics & Geluid

Qua uiterlijk, geluid en gevoel is Spellforce 3 prachtig weergegeven. Karakteranimaties zijn goed in elkaar gezet en decorstukken zien er afwisselend en interessant uit. De gebouwen die je maakt zijn ook goed gemaakt en zien er majestueus of onheilspellend uit. De personages zijn goed geuit, elk met een unieke en goed tempo gevoel over hen. De muziek is buitengewoon sfeervol en produceert een spookachtige achtergrond voor een desolaat verhaal. Het algemene verhaal geeft me het gevoel dat ik deelneem aan een groots epos dat meer is dan alleen maar woorden op een pagina, wat zeer effectief was.

Samenvatting

Spellforce 3 is een leuke RTS die je veel te bieden heeft met een robuuste campagne, schermutselingsmodi en zowel online als lokaal spelen. Met de opname van nieuwe campagnes in de toekomst, zal Spellforce 3 een hoop inhoud bevatten om door te slijpen. Dat gezegd hebbende, terwijl het spel veel soepeler is dan de oude RTS-klassieker, voelt het spel nog steeds een beetje traag aan. Als je echter een grote speelgoedbox wilt spelen en veel speelgoed wilt besturen, is Spellforce 3 een goede manier om jezelf te verliezen in een ongelooflijk diepe wereld.